Jak na middle ?

Autor : Martin Král v rubrice : Tréninkové informace dne 14.06.2008 v 0.30   3,660 čtenářů 

mcr1Krátká trať, neboli middle je nejtechničtější disciplína orientačního běhu a z toho vyplývá i orientační technika a taktika vlastního závodu. Celá trať by měla mít, a obvykle i má, vlastní filozofii. Kontroly, stavěné za objekty tak, aby z náběhové strany nebyly vidět, nečekané změny směrů a také často velmi extrémní terén. To vyžaduje maximální soustředění závodníka na každý metr závodu, plynulé čtení mapy v souladu s celou tratí, dokázat změnit tempo běhu a přizpůsobit se tak vlastním technických schopnostem a maximálně eliminovat možnost chyby. Velmi důležitá je práce s buzolou, protože nějen změny směrů, ale i přesné náběhy do prostoru kontrol vyžaduje stoprocentní přesnost. Závodník se musí snažit pochopit včas záměr stavitele a předvídat tak situace, které mohou v průběhu závodu nastat.

mcr2Při závodu na krátké trati je velmi důležitá nejen vlastní orientační technika, ale zejména se kvalitě této techniky přizpůsobit i běžecky. Tedy důsledně kontrolovat sebe samého a nepodlehnout pocitu uspokojení a dokonalosti. To se může stát rozhodujícím faktorem porážky. Každý závodník, byť na různých úrovních dokáže z mapy vyčíst podstatné detaily, které chápe a kterým rozumí. Je jen otázkou, na kolik věří sám sobě a dokáže se na sebe a svůj výkon soustředit.

mcr3Často se stává, že vědomí o délce trati nutí závodníka k maximálnímu běžeckému výkonu. Pak ale selhává vlastní technika a chybu zachraňují soupeři, kteří se pohybují kolem nás. Pak už není ale výkon závodníka tím podstatným, situaci za nás řeší soupeř a my se stáváme jen součástí jeho hry. Opravdu je nutno se soustředit na sebe a na vlastní výkon. Ten při krátké trati tvoří především velmi přesné čtení mapy, schopnost generalizovat informace na podstatné a nepodstatné, udržení přesného směru za pomoci buzoly a také přesný odhad vzdálenosti. Až po splnění těchto podmínek rozhoduje běžecká forma.

mcr4Vlastní závod na krátké trati je soubojem se sebou samým, se svou vlastní kázní, motivací a se svým očekáváním. To vše musí závodník už dlouho před startem v sobě potlačit a soustředit se především na sebe, své schopnosti a svůj výkon. Dokázat se soustředit a maximálně koncentrovat na každou vteřinu závodu. Být neustále v kontaktu s mapou a případný výpadek řešit ihned, včas i za ceny zastavení a rychlého řešení vzniklé situace. Nezapomínat na semafor – zelená v místech, které už jsou dostatečně nastudovány a pochopeny, oranžová v místech, kdy se přechází do záchytných linií a blíží se kontrola, červená v místech, kde už očekáváme kontrolu. Ta se nehledá, ale razí.

Jestliže si uvědomíme, že žádnou chybu nelze běžecky dohnat, pak musíme akceptovat fakt, že trať je třeba jít bez chyby. To dokáže každý z nás, záleží jen na schopnosti přizpůsobit svoje tempo běhu své technice. Tak je tím, co rozhoduje závod.

První mapa představuje prostor MČR, další tři mapy pak prostory tréninků v neděli až ve středu v rámci soustředění.

Poslední články

Czech O-Tour 2023 - zvýhodněná adventní cena startovného
Oddílový přebor - informace
Odjezd na VČO
Oddílový přebor
Úterní trénink žactva
Odjezd na VČO
Úterní trénink žactva
Odjezd na VČO
Úterní trénink žactva
Odjezd na VČO

Nejčtenější články

  • Informace o klubu - 13,156 čtenářů
  • Třídenní Kokořínsko 2006 - 12,736 čtenářů
  • Klubové záležitosti - 12,105 čtenářů
  • Trocha teorie nikoho nezabije - 11,646 čtenářů
  • Fotogalerie 2008 - 11,233 čtenářů
  • MTBO v Horní Branné - 10,177 čtenářů
  • klubová ZOO - 9,884 čtenářů
  • Mononukleozy, virózy, klíšťata - 9,213 čtenářů
  • Na bednu pouze iniciály J.E. - 9,184 čtenářů
  • Kufrování s Krakonošem - 8,992 čtenářů
  •  
      • tréninky
        úterý 16:30-18:00